Τετάρτη, 10 Απριλίου 2013

Ας μιλήσουμε για Ανάπτυξη...


Τις προάλλες δημοσιεύτηκε μια είδηση που αφορούσε τη Δημόσια Διαβούλευση του Στρατηγικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου. Την επόμενη μέρα κάλεσα στα τηλέφωνα που αναγράφονταν στο δημοσίευμα για να μάθω περισσότερες πληροφορίες και ανακάλυψα ότι η προθεσμία συμμετοχής των πολιτών στη διαδικασία έχει προ πολλού παρέλθει (η προθεσμία ήταν έως τις 9 Ιανουαρίου 2013), καθώς η πρώτη δημοσιοποίηση έγινε γύρω στις 20 Δεκεμβρίου 2012. Δεν γνωρίζω με ποιους τρόπους έγινε η δημοσιοποίηση αυτού του τόσο σημαντικού θέματος (βλ. άρθρο 186 του "Καλλικράτη") και αν ήταν αντίστοιχη με αυτή άλλων θεμάτων που κατά καιρούς δίνονται στη δημοσιότητα. Δεν γνωρίζω αν δόθηκε αρκετός χρόνος για διαβούλευση (καθώς φαίνεται ότι δόθηκαν μόλις 20 μέρες και μάλιστα σε περίοδο εορτών) και, γενικώς, αν δόθηκε η αρμόζουσα βαρύτητα στη συμμετοχή του κοινού, των φορέων, κλπ., στην κατάλληλη ενημέρωση που θα οδηγούσε σε έκφραση ολοκληρωμένης τους άποψης (μέσω των διαθέσιμων ερωτηματολογίων).

Διάβασα την παρουσίαση του Στρατηγικού Σχεδίου της Περιφέρειάς μας (πατήστε στην επιλογή "Στρατηγικός Σχεδιασμός" που βρίσκεται στο σύνδεσμο: http://www.pvaigaiou.gov.gr/web/guest/publicity) και, μεταξύ άλλων, παρατηρώ τα εξής:

α)  Είναι γνωστό ότι από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου έχουν εκπονηθεί εκατοντάδες ΕΡΓΑΣΙΕΣ που αφορούν τα νησιά μας (από καθηγητές, ερευνητές, φοιτητές), οι οποίες έχουν βασιστεί σε επιτόπια έρευνα και αρκετές από αυτές έχουν δημοσιευτεί σε ΔΙΕΘΝΗ έγκριτα επιστημονικά περιοδικά και βιβλία (π.χ. κάποιες έρευνες είναι άμεσα διαθέσιμες στο διαδίκτυο, π.χ. Εργαστήριο Τοπικής & Νησιωτικής Ανάπτυξης - http://www.aegean.gr/lid/Default.htm). Σε κάθε εργασία υπάρχουν συγκεκριμένα αποτελέσματα και προτείνονται συγκεκριμένες λύσεις. Παρόλα αυτά στο κείμενο του Στρατηγικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου δεν υπάρχει ΚΑΜΙΑ βιβλιογραφική αναφορά σε αυτές (με ό,τι αυτό σημαίνει…). Έτσι ο μοναδικός αυτός πλούτος που διαθέτουμε, παραδόξως παραμένει αναξιοποίητος.

β) Η βιβλιογραφία που χρησιμοποιήθηκε στο εν λόγω Στρατηγικό Σχέδιο είναι αυτή που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο κάθε τεχνοκράτης γραφείου που αναπαράγει αποτελέσματα και όχι ο ερευνητής πεδίου που διεξάγει επιτόπια έρευνα… Και για το συγκεκριμένο έργο απαιτείται το δεύτερο. Όπως και σε αρκετές περιπτώσεις, απαιτούνται ορισμένες πιο συγκεκριμένες/ εστιασμένες αναφορές σε προβλήματα/ ανάγκες, δυνατότητες, περιορισμούς και ευκαιρίες (αυτές προκύπτουν από τις παραπάνω εργασίες του Πανεπιστημίου Αιγαίου).

γ) Παρόλο που η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου έχει καταρτισμένο και αξιόλογο επιστημονικό προσωπικό (και μια ολόκληρη Διεύθυνση Σχεδιασμού & Ανάπτυξης), παρόλο που υπάρχει εδώ το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για πιο εξειδικευμένα θέματα (με το οποίο η Περιφέρεια έχει υπογράψει πρωτόκολλο «Συναντίληψης και Συνεργασίας»), ο Στρατηγικός Σχεδιασμός έχει εκπονηθεί από ΙΔΙΩΤΙΚΟ γραφείο μελετητών της Κρήτης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται (ποιότητα, κόστος, κλπ), σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία για τον Έλληνα φορολογούμενο και για την ανάπτυξη στην  πατρίδα μας.

δ) Ο Στρατηγικός Σχεδιασμός πρέπει να εκπονείται κάθε 5 χρόνια από τα αρμόδια όργανα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση φαίνεται ότι εκπονήθηκε ΕΚΠΡΟΘΕΣΜΑ, μετά από 3,5 χρόνια… Οπότε μένει μόλις 1,5 χρόνος για την εφαρμογή(;) του…

Ο Στρατηγικός Σχεδιασμός είναι το «Α» και το «Ω» σε κάθε ευνομούμενη και πολιτισμένη κοινωνία που θέλει να έχει μέλλον και τα αρμόδια όργανα της Πολιτείας έχουν χρέος και καθήκον να τον εκτελούν με τον ορθό τρόπο. Πρέπει λοιπόν να μάθουμε να αξιοποιούμε τους δικούς μας πόρους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για να επιτύχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα (που θέλω να πιστεύω ότι πραγματικά είναι η ανάπτυξη και όχι η διαιώνιση της μεταπολιτευτικής πρακτικής).

Σκοπός του Σχεδιασμού αυτού δεν (πρέπει να) είναι απλά η ύπαρξή του σε κάποιο συρτάρι της Περιφέρειας… αλλά η εφαρμογή του, ειδικά σε αυτή τη δύσκολη οικονομική και κοινωνική συγκυρία. Ο κάθε αντιπεριφερειάρχης και κατ’ επέκταση ο κάθε αντιδήμαρχος πρέπει να ακολουθεί συγκεκριμένη μεθοδολογία για την επίτευξη των επί μέρους στόχων. Αυτό σημαίνει καταμερισμό αρμοδιοτήτων και έλεγχο απόδοσης/ αποτελεσμάτων ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Θεωρώ ότι κάθε χρόνο, ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης και ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, θα πρέπει να δημοσιοποιούν τα αναλυτικά πεπραγμένα τους (που θα αφορούν τον τομέα τους) στο ευρύτερο κοινό, βάσει του στρατηγικού σχεδιασμού (και όχι βάσει γενικόλογων και αφηρημένων τηλεοπτικών εξαγγελιών και προσωπικών τοποθετήσεων). Απαιτείται βούληση, οργάνωση και συντονισμός.

Την επόμενη φορά λοιπόν, θα πρέπει οι υπεύθυνοι της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και τα στελέχη της Διεύθυνσης Σχεδιασμού και Ανάπτυξης να λάβουν εγκαίρως υπόψη τα παραπάνω και να προγραμματίσουν τις ενέργειές τους από τώρα για τον επόμενο Σχεδιασμό που πρέπει να κατατεθεί σε ενάμιση χρόνο περίπου (τέλος του 2014). Στη συνέχεια, οι αιρετοί θα πρέπει εξ' αρχής να οργανώσουν τους τρόπους/ μεθόδους επίτευξης των παραπάνω στόχων με τη βοήθεια των (πιο) κατάλληλων επιστημονικών συμβούλων.

"Fauna in La Mancha", Vladimir Kush

Δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν γίνονταν κάτι τέτοιο… αλλά από αύριο κάτι πρέπει να αλλάξει...


ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί ότι ο σκελετός του κατατιθέμενου Σχεδίου Ανάπτυξης της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου βασίζεται σε ανάπτυξη ήπιας μορφής, προβλέποντας συνδυαστική αξιοποίηση των δυνατοτήτων και ευκαιριών της γεωργίας-κτηνοτροφίας, βιοτεχνίας, ενέργειας και τουρισμού και όχι στην μεγάλης κλίμακας βιομηχανική ανάπτυξη (π.χ. μαζική εγκατάσταση αιολικών πάρκων) που λάνσαρε η πλειοψηφία των περιφερειακών συμβούλων. Με άλλα λόγια, η λογική του υπάρχοντος σχεδιασμού δεν συνάδει με τις θέσεις και τις (αυθαίρετες;) αποφάσεις των αιρετών συμβούλων της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, οι οποίες θα πρέπει να εναρμονιστούν με αυτές των επιστημόνων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου