Πέμπτη 2 Ιανουαρίου 2014

Το σημερινό ζητούμενο στην Tοπική Aυτοδιοίκηση


Ποιος ο ρόλος της αυτοδιοίκησης;

Θεωρώ ότι η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να αποσκοπεί σε λύσεις φλεγόντων τοπικών ζητημάτων αγροτικής ανάπτυξης, καθαριότητας, περιβαλλοντικής διαχείρισης, κοινωνικής πρόνοιας, ανάπτυξης και συντήρησης υποδομών και κοινόχρηστων χώρων, αξιοποίησης κινητής και ακίνητης περιουσίας της, αξιοποίησης ευρωπαϊκών προγραμμάτων, συντονισμού και οργάνωσης υπηρεσιών διοίκησης και εκπαίδευσης προσωπικού, ορθής υλοποίησης δημοσίων έργων, αλλά και ευρύτερα ζητημάτων που αφορούν τον πολιτισμό, την ενέργεια, την οικονομία, την επιχειρηματικότητα, τον τουρισμό, την παιδεία, την πολιτική προστασία, την υγεία, τον αθλητισμό, τις μεταφορές, κλπ.  

Δεν πρέπει να στοχεύει σε φιέστες και φωτογραφήσεις, αλλά ούτε και σε κινηματικές ρητορείες και σε λαϊκίστικες υποσχέσεις προοριζόμενες για ευρεία κατανάλωση μέσω ΜΜΕ. Ούτε φυσικά  να αποσκοπεί σε συντήρηση δυσάρεστων ή αδιέξοδων καταστάσεων, σε μετάθεση των προβλημάτων, σε συνεχείς στείρες καταγγελίες εθνικών πολιτικών, σε τετριμμένες ανακοινώσεις και κορώνες αντιπολιτευτικού χαρακτήρα, σε συντήρηση της συγκρουσιακής κουλτούρας και σε καλλιέργεια προπαγάνδας, φανατισμού και διχασμού προς όφελος συγκεκριμένων πολιτικών σχημάτων.

Ελπίζω ότι οι πολίτες είναι σε θέση να γνωρίζουν τις βασικές διαφορές μεταξύ των αρμοδιοτήτων της αυτοδιοίκησης και αυτών της κεντρικής εξουσίας, ώστε να μη συγχέουν διαφορετικά μεταξύ τους πράγματα και διαφορετικά ζητούμενα...

Η περίπτωση και οι ανάγκες της αυτοδιοίκησης στη Λέσβο

Στη Λέσβο, τα προβλήματα είναι ΥΠΑΡΚΤΑ και ΜΕΓΑΛΑ σχεδόν σε όλους τους παραπάνω τομείς...  και παρόλο που υπήρξαν τεκμηριωμένες προτάσεις πολιτικών ανάπτυξης, εδώ και πολλά χρόνια, δεν υπάρχει καμία ουσιαστική πρόοδος σε κανένα τομέα (πολιτισμικό, κοινωνικό, περιβαλλοντικό, πολιτικό, οικονομικό). Δεν νομίζω πως φταίνε πάντα και για όλα οι εκάστοτε κυβερνήσεις (αφού σε άλλους τόπους η κατάσταση είναι διαφορετική), αλλά η ικανότητα, η νοοτροπία και οι πρακτικές των εγχώριων αυτοδιοικητικών, των αρμοδίων δημοσίων υπαλλήλων, των οργανωμένων συμφερόντων και πελατειακών σχέσεων (π.χ. εταιρίες που εδώ και χρόνια απομυζούν το δημόσιο), καθώς και η νοοτροπία και συμπεριφορά των πολιτών. Η τοπική μας κοινωνία μοιάζει με κακομαθημένο ενήλικα που αρνείται να ξεπεράσει την παιδική του ηλικία, να ωριμάσει και να εργαστεί παίρνοντας τη ζωή στα χέρια του και επιλέγει να συνεχίζει να ζει στο προστατευόμενο περιβάλλον της μητέρας του (δημοσίου) μη παράγοντας το απαιτούμενο έργο.

Αποτελεί λοιπόν ΚΟΙΝΟ συμπέρασμα το ότι στην αυτοδιοίκηση πλέον απαιτούνται ικανά άτομα που έχουν τη γνώση, την απαραίτητη κατάρτιση και εμπειρία αλλά και πρωτίστως την απαραίτητη παιδεία, το ήθος, τη βούληση, τη διάθεση συνεργασίας, την αυτογνωσία και τη δύναμη να αναλάβουν καθήκοντα οργάνωσης, σχεδιασμού, διαχείρισης, ελέγχου και συντονισμού. Τουλάχιστον αυτό θα έπρεπε να ισχύει σε μια πολιτισμένη κοινωνία, μετά από τόσα χρόνια παλιμπαιδισμού… 

Νέα άτομα μακριά από το κατεστημένο των τοπικών κομματαρχών, του αδιέξοδου οκνηρο-συνδικαλισμού, του παραγοντισμού, του «δούναι και λαβείν», των πελατειακών σχέσεων, της αλαζονείας, του στείρου μονοδιάστατου καταγγελτικού λόγου, των παρωχημένων ιδεολογικοπολιτικών αγκυλώσεων και συγκρούσεων, των θεωριών συνομωσίας που αναζητούν αιτίες και λύσεις σε «άλλους», κλπ.

Άτομα με πρότερο έντιμο βίο σε επαγγελματικό και κοινωνικό επίπεδο. Ώριμα άτομα που δεν προσπαθούν να προσαρμόσουν την πραγματικότητα στο πολιτικό τους δόγμα (κατά την προκρούστεια λογική), που δεν θεωρούν εκ προοιμίου ως θύμα την κάθε κοινωνική, πολιτισμική ή φυσική ιδιαιτερότητα, που δεν προσπαθούν να επιβάλλουν με απολυταρχικό και δογματικό τρόπο την κάθε διαφορετικότητα στο «εμείς», που σέβονται στην πράξη τους συμπολίτες τους, που δεν πλέουν «όπου φυσάει ο άνεμος», που δεν φιλοδοξούν να «πουλήσουν» συναίσθημα, λαϊκισμό και φτηνή προπαγάνδα (π.χ. για να εξυπηρετήσουν τα πολιτικά τους συμφέροντα), ούτε και να συμβιβαστούν με σκοτεινές πτυχές της πραγματικότητας «χτίζοντας» πολιτική καριέρα, αλλά να κατανοήσουν την πολυπλοκότητά της, τις αμφίδρομες σχέσεις και αλληλεπιδράσεις, τη συνεχή της εξέλιξη και να εργαστούν σιωπηλά πορευόμενοι βάσει ενός πλαισίου γνώσεων, αρχών και αξιών, υλοποιώντας λύσεις.

Ο κανόνας του Κομματισμού

Μέχρι σήμερα ο ΚΟΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ήταν ο ΚΑΝΟΝΑΣ… Η πολιτικοποίηση γίνονταν υπό όρους («καλούπια») που βόλευαν το πολιτικό και οικονομικό κατεστημένο. Οι κομματικοί/ πολιτικοί μηχανισμοί και οι μνηστήρες του τόπου, κυριαρχούσαν σε βάρος των οποιονδήποτε άλλων σχέσεων, σε βάρους του ατόμου και της σχέσης του με το κράτος, σε βάρος της δικαιοσύνης, της αξιοσύνης και της τοπικής ανάπτυξης. Κυριαρχούσαν σε χώρους παιδείας, σε χώρους εργασίας, αλλά ακόμα και σε χώρους εθελοντισμού και ψυχαγωγίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την απόκτηση γνώσεων, την εξάσκηση ικανοτήτων, την πνευματική καλλιέργεια του ατόμου, την παραγωγή έργου και την καλλιέργεια της πολιτειακής συνείδησης. Οι μηχανισμοί αυτοί, πολλές φορές δια μέσου της παιδείας (όπου γίνεται και η μεγάλη ζημιά), ερμήνευαν --και συνεχίζουν να ερμηνεύουν-- την πραγματικότητα με μονοδιάστατους τρόπους, οδηγώντας (άλλοτε έντεχνα και άλλοτε άτεχνα) σε συγκεκριμένα πολιτικά και ιδεολογικά σχήματα, τα οποία προέτασσαν ως μοναδικές διαδρομές. Παιδεία δεν είναι η υιοθέτηση πολιτικών στερεοτύπων... Φυσικά, όπως αποδεικνύονταν εκ των πραγμάτων, οι μηχανισμοί και οι άνθρωποί τους (αρκετές φορές σε ρόλο παιδαγωγού) δεν ενδιαφέρονταν για παιδεία και πνευματική καλλιέργεια, αλλά απώτερος σκοπός τους ήταν η ενδυνάμωση της πολιτικής τους ισχύος και επιρροής. Σήμερα οι εν λόγω μηχανισμοί συνεχίζουν να επιβιώνουν και να κυριαρχούν... κάποιοι από αυτούς αλλάζοντας κατευθύνσεις ή κομματικές στέγες, δίχως όμως να έχουν αλλάξει σκοπούς, συνήθειες και πρακτικές. Παρά ταύτα, η επίδραση και η ισχύς τους έχει μειωθεί… και αυτό είναι που πρέπει να κατανοήσουμε.

Γενικότερα, στην Ελλάδα η καλλιέργεια του κομματισμού βασίστηκε σε υλικά ανταλλάγματα και σε μια πολιτική θεωρία που εδραιώθηκε με προπαγάνδα και δογματισμό, περιορίζοντας και υπαναπτύσσοντας σκέψη και δράση. Όλο αυτό είχε εμφανές αρνητικό πολιτισμικό αντίκτυπο (π.χ. σε διαμόρφωση αντιλήψεων, συναισθημάτων, συμπεριφορών, νοοτροπιών, ισορροπιών).

Λεπτομέρεια του πίνακα " Η ψηφοφορία", William Hogarth, 1755

Το σημερινό ζητούμενο

Ερχόμαστε λοιπόν στο σημερινό ζητούμενο όσον αφορά την τοπική αυτοδιοίκηση και τις δημοτικές και περιφερειακές κινήσεις πολιτών… Στις προηγούμενες εκλογές είχε προβλεφθεί ότι οι πολιτικοί/ κομματικοί μνηστήρες «παλαιάς κοπής», όντας στερούμενοι γνώσεων, συνοχής, οράματος, αλλά και ικανοτήτων διοίκησης, σχεδιασμού, συντονισμού και οργάνωσης, θα αποτύγχαναν επικαλούμενοι συνεχώς εξωγενείς παράγοντες (π.χ. «Καλλικράτη», κρίση). Όμως, οι «επαγγελματίες» παλαιοκομματικοί (όσο και αν τώρα κάποιοι από αυτούς υποδύονται τους «ανεξάρτητους», η σκέψη, η νοοτροπία και η πρακτική τους δεν αλλάζει), βασιζόμενοι στην παλιά τους πελατεία, θα εμείνουν στην αλαζονική επανα-διεκδίκηση των προνομίων τους, δίχως ίχνος αυτογνωσίας και αυτοκριτικής, σε βάρος του τόπου τους και της εξέλιξής μας ως κοινωνία. Ήδη οι συμφωνίες τους «κάτω απ’ το τραπέζι», οι μοιρασιές εξουσίας (όπου η αξία των μνηστήρων δεν μετριέται από το αντικείμενο ενασχόλησης σε σχέση με το επίπεδο γνώσεων, κατάρτισης, κλπ, αλλά από την πολιτική ή κομματική τους επιρροή και τον αριθμό «χαρτιών» που μπορούν να μαζέψουν!) και τα ανταλλάγματα έχουν απλώσει και πάλι απειλητικά τη σκιά τους πάνω απ’ το κακόμοιρό μας νησί.

Από την άλλη, εμφανίζονται νέοι έντονα πολιτικοποιημένοι/ κομματικοποιημένοι μνηστήρες που καλούνε σε «ανατροπή»… [Εδώ να σημειώσω ότι σαφώς και η πολιτικοποίηση είναι θεμιτή, αλλά όχι όταν γίνεται με τους όρους, τις προυποθέσεις και τα στερεότυπα του σύγχρονου διεφθαρμένου πολιτικο-οικονομικού κατεστημένου, ώστε να ελέγχονται οι καταστάσεις και να εξυπηρετούνται καλύτερα τα συμφέροντά του]. Η «ανατροπή» αυτή, που θέλουν να γίνει μέσω ενός δήμου(;!), εστιάζει -και προφανώς αφορά- σε κυβερνητικές πολιτικές και όχι στα τοπικά «κακώς κείμενα». Διακηρύττουν ένωση πολιτών, αλλά εννοούν ένωση κομματικοποιημένων και πολιτικοποιημένων ατόμων συγκεκριμένου χρώματος. Διακηρύττουν ένωση, αλλά προτάσσουν τη μονόχρωμη σημαία τους. Αλήθεια, τι περιμένουμε να αλλάξει με τους πολιτικούς μνηστήρες «νέας κοπής»; Εξάλλου, κανένας δεν βλέπει ότι ακόμα και τα δεδομένα που διαμόρφωναν τον παραδοσιακό πολιτικό χάρτη έχουν αλλάξει; Γιατί προσπαθούν να διχάσουν την τοπική κοινωνία και να τη γυρίσουν πίσω (στον κομματισμό) αντί να τη βοηθήσουν να προχωρήσει μπροστά; Θέτω διάφορα ερωτήματα:

Τι είδους αυτοδιοίκηση θέλουμε; Ακατάσχετη πολιτικολογία, προπαγάνδα, σύνδρομα και διχασμό ή ελευθεροφροσύνη, ευρύτητα πνεύματος, επίσπευση συγκεκριμένων λύσεων και συμμετοχή κοινού; Κομματισμό σε χώρους παιδείας, εργασίας και εθελοντισμού και αέναη διαμαρτυρία ή από-κομματικοποίηση των ανελεύθερων αυτών χώρων, ωριμότητα και παραγωγή έργου;

Τι είδους δημοτικές και περιφερειακές κινήσεις θέλουμε; Κινήσεις εντεταλμένων «άλλης κοπής» ή ανεξάρτητες πολυσυλλεκτικές κινήσεις σύνθεσης και συνεργασίας; Κινήσεις με κεντρικό σύνθημα την κατοχύρωση μόνιμης εργασίας των λίγων ή κινήσεις με κεντρικό σύνθημα τη συνεχή παραγωγή πραγματικού έργου προς όφελος των πολλών;

Τι συμβούλους θέλουμε; Ευχάριστους ή ωφέλιμους; Θέλουμε πολιτική εξάρτηση ή ανεξαρτησία; Συνθήματα και παπαγαλισμό ή σκέψη και τεκμηριωμένο λόγο; Εκλογοεμφανιζόμενους πολιτευτές ή ενεργούς πολίτες; Ημιμάθεια, έπαρση και «αιώνιο» συνδικαλισμό ή γνώση, κατάρτιση και εμπειρία; Οκνηρία και αδιάκοπη προβολή ή ικανότητα και αποτελεσματική εργασία;

Σας καλώ να σκεφτείτε... να σκεφτείτε με σοβαρότητα. Το Προσκλητήριο, κατ' ουσίαν, μένει το ίδιο (πριν κάποια χρόνια, δεν βρήκε ανταπόκριση, φέτος όμως ίσως σήμανε η ώρα). Ας κοιτάξουμε εκεί που θέλουμε να πάμε αλλιώς θα πάμε εκεί που κοιτάμε, όπως έλεγε ένας σπουδαίος γερμανός φιλόσοφος. Θα σας πρότεινα να μην καταλογίζετε φταίξιμο ή αναζητάτε συνεχώς άλλοθι σε απρόσωπες δομές και συστήματα… Ο Άνθρωπος έχει τις λύσεις. Ενημερώστε το συμπολίτη σας και δράστε υπεύθυνα. Ο τόπος μας έχει ανάγκη από συνειδητοποιημένους, αυτοδύναμους και αυτόφωτους πολίτες… όχι από άλλους μηχανισμούς πολιτικών και οικονομικών συμφερόντων και από ανθρώπους του κομματικού σωλήνα, αυτοί πρέπει πια να αποδυναμωθούν. Και πολίτες δεν είναι απλά οι κάτοικοι, ούτε οι έχοντες εκλογικά δικαιώματα. Πολίτες είναι οι συμμετέχοντες στα κοινά…  οι πολίτες έχουν ΕΥΘΥΝΕΣ. Δεν μπορεί τη μια μέρα η πλειοψηφία ή έστω ένα μεγάλο μέρος των πολιτών να αποτάσσεται μετά βδελυγμίας τον κομματισμό, το πελατειακό σύστημα, την αναξιοκρατία και τη διχόνοια και την άλλη μέρα να δηλώνει τη στήριξή της σε τέτοια σχήματα, ενδυναμώνοντάς τα. Αυτό, από μόνο του, δηλώνει πολλά... Καλύτερη πολιτεία οικοδομείται όταν περισσότεροι πολίτες αναπτύσσουν την αίσθηση του καθήκοντος. Συνειδητοποιημένοι πολίτες είναι εκείνοι που, κατά το Σωκράτη, πριν την ελευθερία του λόγου, απαιτούν ελευθερία σκέψης και που για να ορθοποδήσουν συν-εργάζονται ως κοινωνία.

* Το παραπάνω κείμενο είναι οι σκέψεις ενός απλού πολίτη και εμπεριέχει πρόταση πλεύσης. Δίχως να τρέφω ψευδαισθήσεις ιστορικών αλλαγών, προσμένω το μέλλον και την πρόοδο για την οποία ίσως ήρθε η στιγμή να αναγεννηθεί… λόγω ανάγκης. Μην επηρεαστείτε ξανά από τις μονοδιάστατες αναγνώσεις της πραγματικότητας που είναι κομμένες και ραμμένες στα μέτρα των πολιτικών κομμάτων, των θεωριών, των κανόνων, των στερεοτύπων και των συμφερόντων τους... Η τοπική κοινωνία μας πρέπει να ξεπεράσει την παιδική της ηλικία και να ορθοδρομήσει. 

Δευτέρα 28 Οκτωβρίου 2013

Άσμα ηρωικό...: η Δόξα νικάει το Θάνατο

Μακριά από τετριμμένους ξύλινους λόγους… και τις πολύχρωμες βιτρίνες της νέας εποχής.  

Ελύτης: «Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας» (απόσπασμα)

"Ποιος θ’ ανεβεί στο μυθικό και μαύρο ερημονήσι
Για ν’ ασπαστεί τα βότσαλα
Kαι ποιος θα κοιμηθεί
Για να περάσει από τους Ευβοϊκούς του ονείρου
Nά ’βρει καινούρια χέρια, πόδια, μάτια...
Aίμα και λαλιά
Nα ξαναστυλωθεί στα μαρμαρένια αλώνια
Kαι να ριχτεί ―αχ τούτη τη φορά―
Kαι να ριχτεί του Χάρου με την αγιοσύνη του!
[...]
Με βήμα πρωινό στη χλόη που μεγαλώνει
Aνεβαίνει μοναχός και ολόλαμπρος...

Γύζης: «Η δόξα νικάει το θάνατο»

Διασκευή στο τραγούδι "Λευτεριά" του Νάσου Παναγιώτου σε στίχους Νίκου Καζαντζάκη: http://www.youtube.com/watch?v=wjHn2evmrns




Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2013

Ενημέρωση από τον Περιβαλλοντικό Σύλλογο Παμφίλων - Πεπραγμένα 2013

Η παρακάτω Έκθεση Πεπραγμένων 2013 δημοσιεύτηκε στην Έκδοση του Συλλόγου Παφλιωτών Αθήνας "Πάμφιλα" στο φύλλο 18 του Ιουλίου 2013 (σελ. 15).

Παραστάσεις Πολιτικής Αγωγής

ΕΝΕΡΓΕΙΑ: Παραστάσεις Πολιτικής Αγωγής σε υποθέσεις που αφορούσαν την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των κατοίκων και της προστασίας του περιβάλλοντος από παραβάσεις κατά τη λειτουργία οχλουσών μονάδων, οι οποίες αφορούσαν προηγούμενα έτη (κυρίως τα έτη 2009-2010, αλλά εκδικάστηκαν φέτος), μετά από αυτεπάγγελτες διώξεις του Εισαγγελέα Πρωτοδικών.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: Επιβολή ποινών και πρόστιμα για τους παραβάτες.


 
Ενεργοποίηση υπηρεσιών ελέγχου ποιότητας περιβάλλοντος

 
ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ: Ο Περιβαλλοντικός Σύλλογος προσκόμισε στις αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου νεότερα στοιχεία που επιβεβαίωσαν τη συνέχιση της περιβαλλοντικής υποβάθμισης της παραλίας Παμφίλων, μετέφερε τις εμπειρίες, τις μαρτυρίες και τις καταθέσεις των κατοίκων της περιοχής και ενημέρωσε τους αρμοδίους για την πάγιά τους υποχρέωση να παρακολουθούν τη λειτουργία των εγκαταστάσεων της παραλίας στο πλαίσιο ευθύνης και αρμοδιότητάς τους.

Οι αρμόδιες αυτές υπηρεσίες, κατά κύριο λόγο, είναι η Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας (ΠΕΧΩ) της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου η οποία γνωμοδοτεί για τις περιβαλλοντικές άδειες, η Διεύθυνση Ανάπτυξης της Περιφέρειας Β. Αιγαίου που γνωμοδοτεί για τις άδειες λειτουργίας και είναι υπεύθυνη να κάνει ελέγχους/αυτοψίες, όπως και το Κλιμάκιο Ελέγχου Ποιότητας Περιβάλλοντος (ΚΕΠΠΕ).

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ: Πληροφορούμε τα μέλη και τους φίλους μας ότι μετά από τις παρεμβάσεις μας  οι αρμόδιες υπηρεσίες κινητοποιήθηκαν και έγιναν επιτόπιοι απαραίτητοι έλεγχοι.

 
Κατάθεση γραπτών αναφορών σε Εισαγγελέα και Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου

ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ: Μετά και από τα πορίσματα των υπηρεσιών, ο σύλλογος προχώρησε σε γραπτές αναλυτικές αναφορές σε Εισαγγελέα και σε Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου. Συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκε:

Α) κατάθεση αναφοράς στον Εισαγγελέα, ενημερώνοντας αναλυτικά για τις εξελίξεις και ζητώντας «τη διερεύνηση ενδεχομένου τέλεσης κάθε αξιόποινης πράξης που μπορεί να προκύψει από τα αναφερόμενα πραγματικά περιστατικά και την σύμφωνα με το νόμο τιμωρία παντός υπευθύνου.»

Β) κατάθεση αναφοράς στον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη ενημερώνοντας αναλυτικά για τις εξελίξεις και ζητώντας την εφαρμογή των Νόμων 3325-2005 και 1650/86.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: Αναμένεται…


Αποκατάσταση ηλεκτροφωτισμού  παραλίας Παμφίλων

ΕΝΕΡΓΕΙΑ: Εν όψει της θερινής περιόδου, αιτηθήκαμε από τους αρμοδίους την αποκατάσταση του ηλεκτροφωτισμού της παραλίας. Συγκεκριμένα, όσον αφορά τον ηλεκτροφωτισμό της ακτογραμμής εδώ και αρκετά χρόνια δεν υπάρχουν λάμπες και οι κολώνες τους έχουν σκουριάσει προκαλώντας αισθητική όχληση. Οι λάμπες, λοιπόν, έπρεπε να αντικατασταθούν και οι κολώνες τους να βαφούν. Στην περίπτωση που η συντήρησή τους κρίνονταν ανέφικτη, ζητήσαμε την αποκόλληση και απομάκρυνσή τους. Η ίδια κατάσταση περίπου επικρατεί και στον ηλεκτροφωτισμό του πάρκου (έχουν προκληθεί φθορές από βανδαλισμούς). Ο ηλεκτροφωτισμός της ακτογραμμής είναι ευθύνη του Λιμενικού Ταμείου Λέσβου, ενώ ο ηλεκτροφωτισμός του πάρκου είναι ευθύνη του Δήμου Λέσβου.  

Από τις 15/4/2011 ζητήσαμε εγγράφως από το Λιμενικό Ταμείο την αποκατάσταση του ηλεκτροφωτισμού της ακτογραμμής, η οποία εγκρίθηκε λίγους μήνες αργότερα με την Απόφαση 184/2011, δίχως όμως να υλοποιηθεί ποτέ… Από το Δήμο Λέσβου ζητήσαμε την αποκατάσταση του ηλεκτροφωτισμού του πάρκου, με την από 23/5/2011 επιστολή μας, δίχως να έχουμε πάρει απάντηση… Έτσι επισκεφτήκαμε το Λιμενικό Ταμείο και αφού τους ενημερώσαμε προφορικώς, καταθέσαμε την ανάλογη αίτηση για την εφαρμογή της απόφασης αποκατάστασης του ηλεκτροφωτισμού της παραλίας (αριθμός πρωτοκόλλου 1092/15-4-2013), ενώ το θέμα μεταφέρθηκε προφορικώς και στο Δήμο.




ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: Ο τεχνικός του Λιμενικού Ταμείου επικοινώνησε μαζί μας για να μας πληροφορήσει ότι η επιδιόρθωση του φωτισμού έχει ξεκινήσει. Δεν έχουν αποκατασταθεί όμως ακόμα όλες οι λάμπες. Από το Δήμο Λέσβουαποκαταστάθηκαν κάποιες λάμπες του πάρκου, το οποίο όμως πρέπει να δεντροφυτευτεί και να συντηρηθεί. Υπενθυμίζουμε ότι πρόπερσι το καλοκαίρι μέλη του περιβαλλοντικού συλλόγου ανέλαβαν τον ευπρεπισμό του πάρκου, μαζεύοντας σπασμένα μάρμαρα και σκουπίδια, κόβοντας χόρτα, βάφοντας παγκάκια, κάδους και όργανα παιδικής χαράς. Η καθαριότητα, ο ευπρεπισμός και η διασφάλιση της ποιότητας ζωής είναι υπόθεση όλων μας (όταν οι αρχές αδιαφορούν…). Άποψή μας είναι ότι πρέπει να γίνονται δημόσιες παρεμβάσεις πολιτών ή συμβούλων στους εκπροσώπους των αρμοδίων δημοτικών αρχών, όταν εκείνοι έρχονται για να παραστούν σε εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στο πάρκο.
 
 
Έλεγχος ποιότητας υδάτων και καταλληλότητας κολύμβησης στην παραλία Παμφίλων

ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ: Όπως γνωρίζετε, τους καλοκαιρινούς μήνες αρκετοί συμπολίτες μας κάνουν μπάνιο στην παραλία Παμφίλων κάτω από το ξωκλήσι του Αγίου Νικολάου, ενώ στην ευρύτερη περιοχή υπάρχουν και πολλοί επαγγελματίες και ερασιτέχνες ψαράδες (αρκετοί μάλιστα ψαρεύουν στη Σκάλα). Το γεγονός αυτό μας ανησυχεί ιδιαιτέρως, καθώς πρόκειται ίσως για την πιο βιομηχανικά φορτισμένη παραλία ολόκληρου του νησιού που βρίσκεται εντός κατοικημένου οικισμού, αν λάβουμε υπόψη τις οχλούσες εγκαταστάσεις της ΕΑΣΛ, τις αποθήκες BP και ΠΕΤΡΟΓΚΑΖ, το μικρό πλέον μέρος των αστικών λυμάτων των Παμφίλων (βγαίνουν κάτω από το πάρκο της παραλίας) αλλά και των αστικών λυμάτων του Αφάλωνα (βγαίνουν μετά τις αποθήκες της ΠΕΤΡΟΓΚΑΖ λίγο πριν το Φοινικόδασος)  τα οποία δέχεται η θάλασσά μας. Έτσι, ζητήσαμε τη λήψη δειγμάτων ανάλυσης ποιότητας νερού και ιζημάτων βυθού. Το σχετικό έγγραφο που καταθέσαμε στο  Λιμενικό έχει προωθηθεί στις Αρμόδιες υπηρεσίες (αριθ. πρωτ. 531.4-3/2013/27-3-2013), τις οποίες έχουμε επισκεφτεί και ενημερώσει καταλλήλως.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: Η παραλία Παμφίλων πλέον εντάχθηκε στο δίκτυο παρακολούθησης ποιότητας ύδατος (ο πρώτος έλεγχος μας είπαν ότι θα γίνει σε ενάμιση χρόνο), όπως ζητήσαμε από τη  Διεύθυνση Υδάτων της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου. Όσο για τη λήψη δειγμάτων ανάλυσης ποιότητας νερού και ιζημάτων βυθού που είναι και το σημαντικό, θα ξαναγίνουν επαφές με την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου που είναι αρμόδια για το θέμα και ίσως  ζητηθεί η βοήθεια του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

* Αργότερα, στις αρχές Αυγούστου, με απόφαση του Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου απαγορεύτηκε το κολύμπι στο "ρέμα Παμφίλων που εκβάλει στο Πυρηνελαιουργείο της Ε.Λ.Σ. Λέσβου σε ζώνη 200μ. από την εκβολή του από κάθε πλευρά" για ευνόητους λόγους (δίχως όμως να τοποθετηθούν οι απαραίτητες πινακίδες σήμανσης)…
 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Οι παραπάνω ενέργειες πραγματοποιήθηκαν το 2013. Όλα τα παραπάνω έγγραφα και περαιτέρω πληροφορίες είναι ανά πάσα στιγμή στη διάθεση των μελών και φίλων του συλλόγου μας.

ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ αν διαπιστώνετε κάτι επιλήψιμο ή κάτι που σας ενοχλεί και αφορά τον τομέα του περιβάλλοντος να μας το αναφέρετε. Για περιστατικά έντονης δυσοσμίας ή ρύπανσης κάθε μορφής μπορείτε επίσης να απευθύνεστε στον κ. Καρατζά Ιωάννη (Προϊστάμενος Διεύθυνσης ΠΕΧΩ Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου) στο τηλέφωνο 22510 47622 ή στην κ. Ατσικπάση Μάρθα (Διεύθυνση Ανάπτυξης Περιφέρειας Β. Aιγαίου) στο τηλέφωνο 22513 53313.

Θα χαρούμε να μας καταθέτετε τις σκέψεις και τις προτάσεις σας. Παρακαλούμε για τη στήριξη, την ενεργή συμβολή και τη ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ σας, διότι η σωστή διαχείριση του περιβάλλοντος, η προστασία της δημόσιας υγείας και η διασφάλιση μιας καλύτερης ποιότητας ζωής είναι υπόθεση όλων μας.

Η διεύθυνσή μας στο facebook είναι: https://www.facebook.com/PerivallontikosSyllogosPamfilon.
 

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΑΜΦΙΛΩΝ

Πέμπτη 4 Ιουλίου 2013

O ποιητικός λόγος του Ελύτη ως μονάδα για τη μέτρηση του κόσμου

Αφήγηση μέσα από 4 επιλεγμένα αποσπάσματα από διαφορετικά χωρία του Οδυσσέα Ελύτη και μια φωτογραφία:

«Μια φωτογραφική μηχανή κρυμμένη μέσα στην κακή ποίηση μας καταδικάζει να ξαναβλέπουμε αυτά που πολλές φορές είδαμε – και να μη βλέπουμε αυτά που δεν είδαμε ποτέ. Σίγουρα η παρατηρητικότητα είναι μεγάλο ελάττωμα για τον ποιητή• που καταντά, στο τέλος, τα σύννεφα να τα παίρνει για σύννεφα.»
~ από το «Εν λευκώ»

«Αλλά με τις ξόβεργες μπορεί να πιάνεις πουλιά, δεν πιάνεις ποτέ το κελαηδητό τους. Χρειάζεται η άλλη βέργα, της μαγείας, και ποιος μπορεί να την κατασκευάσει αν δεν του ‘χει από μιας αρχής δοθεί;»
~ από τα «Ανοιχτά Χαρτιά»
 
«Επειδή -να το πούμε κι αυτό- ελευθερία δεν είναι να κινείσαι ανεμπόδιστα στο πεδίο που σου έχει δοθεί. Να διευρύνεις αυτό το πεδίο, και δη κατά τη διάσταση της αναλογίας των αισθήσεων, αυτό είναι. Διαθέτοντας καινούριες μονάδες για τη μέτρηση του κόσμου.»
~ από το «Εν λευκώ»

«EΛEYΘEPIA
Για σένα θα δακρύσει από χαρά ο ήλιος
Στεριές ιριδοχτυπημένες πέφτουν στά νερά
Kαράβια μ’ ανοιχτά πανιά πλέουν μες στους λειμώνες
Tα πιο αθώα κορίτσια
Tρέχουν γυμνά στα μάτια των αντρών
Kι η σεμνότη φωνάζει πίσω από το φράχτη
Παιδιά! δεν είναι άλλη γη ωραιότερη...»
~ από το «Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο Ανθυπολοχαγό της Αλβανίας»
 
Η φωτογραφία είναι απέναντι από τις νησίδες Τουκμάκια στην ευρύτερη περιοχή του Μανταμάδου, 21.4.2013

 

Παρασκευή 21 Ιουνίου 2013

Θερινό Ηλιοστάσιο


μεγαλύτερος ἥλιος ἀπὸ τὴ μιὰ μεριὰ
κι ἀπὸ τὴν ἄλλη τὸ νέο φεγγάρι
ἀπόμακρα στὴ μνήμη σὰν ἐκεῖνα τὰ στήθη.
Ἀνάμεσό τους χάσμα τῆς ἀστερωμένης νύχτας
κατακλυσμὸς τῆς ζωῆς.

[…]

Τὸ μεγάλο τριαντάφυλλο
ἤτανε πάντα ἐδῶ
στὸ πλευρό σου βαθιὰ μέσα στὸν ὕπνο
δικό σου καὶ ἄγνωστο.

[…]

Μιλοῦσες γιὰ πράγματα ποὺ δὲν τά ῾βλεπαν
κι αὐτοὶ γελοῦσαν.

[…]

Σὲ κοίταζα μ᾿ ὅλο τὸ φῶς καὶ τὸ σκοτάδι ποὺ ἔχω.

[…]

Λίγο ἀκόμη καὶ θὰ σταματήσει ὁ ἥλιος.
Τὰ ξωτικὰ τῆς αὐγῆς
φύσηξαν τὰ στεγνὰ κοχύλια·

[…]

Τώρα,
μὲ τὸ λιωμένο μολύβι τοῦ κλήδονα
τὸ λαμπύρισμα τοῦ καλοκαιρινοῦ πελάγου,
ἡ γύμνια ὁλόκληρής της ζωῆς·
καὶ τὸ πέρασμα καὶ τὸ σταμάτημα καὶ τὸ πλάγιασμα καὶ τὸ τίναγμα
τὰ χείλια τὸ χαϊδεμένο δέρας,
ὅλα γυρεύουν νὰ καοῦν.

[…]

Κι ἐκεῖνα ἀκόμη ποὺ δὲν πέρασαν
πρέπει νὰ καοῦν
τοῦτο τὸ μεσημέρι ποὺ καρφώθηκε ὁ ἥλιος
στὴν καρδιὰ τοῦ ἑκατόφυλλου ρόδου.

~ Αποσπάσματα από το «Θερινό Ηλιοστάσιο» του Γεωργίου Σεφέρη

“Flaming June”, Fredrick Lord Leighton


"Summer Solstice" - Of the Wand and the Moon

Τετάρτη 22 Μαΐου 2013

Σκέψεις περί Παιδείας...


Παιδεία δεν είναι η υιοθέτηση πολιτικών στερεοτύπων. Παιδεία δεν είναι το προϊόν της «πολιτικώς ορθής» σκέψης που αναμασά και ενίοτε επιβάλλει η κουλτούρα των ΜΜΕ τις 2-3 τελευταίες δεκαετίες διαμορφώνοντας, εν πολλοίς, τη ρητορική και τις πρακτικές του αγελαίου ανυποψίαστου όχλου.

Αναρωτηθείτε: κατά πόσο διαφέρουν οι «ελεύθερες» γνώμες μας; Είναι πραγματικά ελεύθερες και που έγκειται η διαφορετικότητα και η ιδιαιτερότητά τους;

Η θεμελιώδης αρχή της παιδείας είναι η σωστή ανατροφή (Πλάτων, Νόμοι). Η καλλιέργεια της αρετής είναι έργο παιδείας (Πλούταρχος, Ηθικά). Και όπως λέει ο Πλάτων στην Πολιτεία: «Μια μόνο μορφή της αρετής υπάρχει, άπειρες όμως της κακίας». Συνεπώς, η παιδεία δεν πρέπει να υπηρετεί δόγματα, αλλά την ελευθερία και τον πολιτισμό (βλ. το διαχρονικό ορισμό του). Να υπηρετεί την ολοκληρωμένη σκέψη. Να υπηρετεί το ωφέλιμο και όχι το ευχάριστο. Να υπηρετεί την εντιμότητα σε κάθε επίπεδο. Να πλάθει ευγενείς και γενναίες ψυχές και να αναμορφώνει τον πολίτη, τόσο στο πνεύμα όσο και στο σώμα. Να μην ρέπει προς το μέτριο, αλλά προς το άριστο και το υψηλό, ενισχύοντας τις αρετές της δικαιοσύνης και της σωφροσύνης, τις αξίες και τα ιδανικά, κάτι που απαιτεί (πνευματικό και σωματικό) κόπο και παραγωγή έργου. Ο μεγάλος ποιητής και διανοητής Charles Baudelaire εναντιώνεται στη ρήση του Sir Marc Girardin: «Ας είμαστε μέτριοι!» η οποία «εμπεριέχει τεράστιο μίσος ενάντια στο έξοχο». Και ο Νίτσε, στο Λυκόφως των Ειδώλων, συμπληρώνει: «Για τον μέτριο, το να είσαι μέτριος είναι ευτυχία».

Εν αντιθέσει, τα διαφόρου τύπου σύγχρονα δόγματα (πολιτικά, θρησκευτικά, κλπ), που υπηρετούν διαφόρων ειδών συμφέροντα, για να μπορέσουν να επιβιώσουν και να συνεχίσουν το έργο τους, οφείλουν να προάγουν τη μετριότητα και να αντλούν όσο περισσότερη «πελατεία» γίνεται. Στην προσπάθειά τους να ερμηνεύσουν τον κόσμο, τοποθετούν αντιλήψεις και συμπεριφορές σε «κουτάκια» (ταμπέλες) και επαφίενται στο συναίσθημα, φωνασκώντας (με διάφορους έντεχνους ή άτεχνους τρόπους) ως σύγχρονοι "ιεροεξεταστές" ή και "ιεραπόστολοι", μη διστάζοντας να προβοκάρουν τους «άλλους» (ιθαγενείς;), να καλλιεργήσουν φόβο και να διαστρεβλώνουν νοήματα. Προκρούστεια λογική – Προκρούστεια πρακτική… Στις μέρες μας, όπου η μετριότητα και η Προκρούστεια κλίνη κυριαρχούν, φαντάζει επιβεβλημένη μια επάνοδος του Θησέα.


Ο ληστής Προκρούστης προσκαλούσε τα θύματά του να ξαπλώσουν σ' ένα σιδερένιο κρεβάτι (τη λεγόμενη Προκρούστεια κλίνη) κόβοντας το τμήμα του σώματός τους που περίσσευε από αυτό (αν το θύμα ήταν ψηλότερο) ή τραβώντας τα άκρα τους για να φτάσουν στο μήκος του (αν το θύμα ήταν κοντύτερο). Όπως φαίνεται και στο ερυθρόμορφο αγγείο, ο Θησέας τιμώρησε τον Προκρούστη για την αιματηρή του δράση, τοποθετώντας τον στο ίδιο του το κρεβάτι.


Στο συναίσθημα και στα στερεότυπα (βλ. ορισμό τους) καταφεύγουν όσοι θέλουν να πετύχουν τους σκοπούς τους, αλλά δεν μπορούν να το κάνουν μέσω του ορθολογισμού, της ολοκληρωμένης κριτικής σκέψης και, πολλές φορές, μέσω της ηθικής, της αρετής και της αξιοσύνης. Δηλαδή, δεν μπορούν, κατ' ουσίαν, να αντιμετωπίσουν το «εμπόδιο» της παιδείας (άσχετα αν αναφέρονται σε αυτή και την επικαλούνται για ωφελιμιστικούς λόγους). Έτσι, προσφεύγουν στην εμπορία συναισθήματος και τη δημιουργία ή αναπαραγωγή και διάδοση στερεοτύπων (κατ' επιλογή). Και, συχνά, λόγω της επίμονης και υπερβατικής αυτής τους προσπάθειας, ξεγελασμένα ίσως από την ρητορεία, την πολυμάθεια (που δεν αποτελεί γνώση από μόνη της) και τη δημαγωγία, πείθονται τα πλήθη --ειδικά όταν πρόκειται για λαούς που λειτουργούν περισσότερο με το συναίσθημα, όπως ο δικός μας-- και χάνεται το μέτρο… Έτσι τοποθετούνται οι βάσεις υποθήκευσης του συλλογικού μέλλοντος.

Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, αρκετοί καλοθελητές (είτε συνειδητά, είτε όχι), στολισμένοι με όμορφο περιτύλιγμα (π.χ. κάποιες ορθές και τεκμηριωμένες θέσεις, «γραβάτα» επικοινωνιακής τακτικής), ορμώμενοι από το γενικότερο έλλειμμα παιδείας, ορισμένες φορές «διυλίζουν τον κώνωπα και καταπίνουν τη κάμηλο», βλέποντας κοντόφθαλμα, (υπερ)εστιάζοντας επιλεκτικά και κρίνοντας μεροληπτικά, αναλύοντας μονομερώς πράγματα και καταστάσεις που πολλές φορές δεν είναι σε θέση να γνωρίζουν, ούτε να κατανοήσουν, ούτε να αναζητήσoυν παραπέρα, διότι πρωτίστως δεν τους απασχολεί να το κάνουν (έχοντας προ πολλού διαμορφώσει έναν υπεφίαλο "market-oriented" ή "media-oriented" δογματισμό... που ενίοτε βαφτίζουν και «προοδευτισμό»). Χαρακτηριστικό το ότι συνήθως ενοχλούνται από την έκφραση μιας «άλλης άποψης» (άσχετα αν εκφράζει μειονότητες ή πλειονότητες πολιτών), την οποία άμεσα προσπαθούν να «δαιμονοποιήσουν» ή και να αποκλείσουν. Συνήθεια χρόνων πολλών... Μπορούμε να αναγνωρίσουμε πολλά τέτοια παραδείγματα στην καθημερινότητά μας (βλ. κομματικοί πάτρωνες και λαλίστατοι πολιτικολόγοι, ανίκανοι πολιτικοί, αργόσχολοι συνδικαλιστές, εθελοντές βιτρίνας, ιδεοληπτικοί πολίτες, συγκεκριμένοι ειδησεογραφικοί ιστότοποι, συγκεκριμένες εφημερίδες, κ.α.) και σε αρκετές περιπτώσεις να αποτιμήσουμε τη συνέργια-συνεργασία τους.

Όμως, η ανθρώπινη «πραγματικότητα» ως αποτέλεσμα αμφίδρομων σχέσεων και αλληλεπιδράσεων που μεταβάλλονται στο χώρο και στο χρόνο είναι σύνθετη και πολύπλοκη, γι' αυτό και δεν μπορεί να ερμηνευτεί βάσει κάποιου δόγματος. Το ίδιο και ο ανθρώπινος νους… Κατά συνέπεια, ο ρόλος της παιδείας είναι πρωτεύουσας σημασίας. Το συμπέρασμα αυτό παρόλο που είναι ευρέως αναγνωρισμένο και αποδεκτό, δεν βρίσκει την εφαρμογή του στην πράξη. Εξ ου και η ρήση του μεγάλου Σολωμού: «Δυστυχισμένε μου λαέ καλά και αγαπημένε. Πάντα ευκολόπιστε και πάντα προδομένε». Όπως λέει και ο Αριστοτέλης στα Μεταφυσικά του, η γνώση της αλήθειας προϋποθέτει γνώση της αιτίας, οπότε απαιτείται και σωστός απολογισμός της πρότερης κατάστασης (βλ. την Προκρούστεια κλίνη στην περίπτωσή μας). Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι, σύμφωνα με νόμο της φυσικής, η δράση φέρνει αντίδραση. Αλήθεια, πόσοι πραγματικά μπορούν να διαβάσουν πίσω απ’ τις γραμμές;

Φύλακες (κατά Πλάτωνα), γρηγορείτε, οι καιροί είναι δύσκολοι… και το πρόσωπο της αλήθειας, που (αχνο)φαίνεται λόγω της αποσύνθεσης και της μετάβασης από την εποχή της διαφθοράς και της στασιμότητας, της παρατεταμένης και πλαστής ευμάρειας, σε μια άλλη εποχή, φαντάζει όλο και πιο σκληρό…ενάντι στην πολυπρόσωπη Λερναία Ύδρα και στον κακό μας εαυτό.

Δείτε: "Η έννοια της παιδείας στον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη ως προς τη συγκρότηση ανεπτυγμένης κοινωνίας" της Δρ. Αναστασίας Τσώνη

~ http://www.filosofia.gr/item.php?id=702

Τετάρτη 1 Μαΐου 2013

Πρωτομαγιά


Η Πρωτομαγιά του Οδυσσέα Ελύτη

(από το "Ημερολόγιο ενός αθέατου Απρίλη", 1984)

"Πιάνω την άνοιξη με προσοχή και την ανοίγω:

Με χτυπάει μια ζέστη αραχνοΰφαντη
ένα μπλε που μυρίζει ανάσα πεταλούδας
οι αστερισμοί της μαργαρίτας όλοι αλλά
και μαζί πολλά σερνόμενα ή πετούμενα
ζουζούνια, φίδια, σαύρες, κάμπιες και άλλα
τέρατα παρδαλά με κεραίες συρμάτινες
λέπια χρυσά λαμέ και πούλιες κόκκινες


Θα ‘λεγες, έτοιμα όλα τους να παν
στο χορό των μεταμφιεσμένων του Άδη."

Η μελοποίηση της Αγγελικής Ιωαννάτου με την Κατερίνα Φωτεινάκη: 
http://www.youtube.com/watch?v=dL3p8PDg2lk&feature=player_detailpage
 
 ...και ο Mάης του Γιάννη Τσαρούχη
 

Τετάρτη 10 Απριλίου 2013

Ας μιλήσουμε για Ανάπτυξη...


Τις προάλλες δημοσιεύτηκε μια είδηση που αφορούσε τη Δημόσια Διαβούλευση του Στρατηγικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου. Την επόμενη μέρα κάλεσα στα τηλέφωνα που αναγράφονταν στο δημοσίευμα για να μάθω περισσότερες πληροφορίες και ανακάλυψα ότι η προθεσμία συμμετοχής των πολιτών στη διαδικασία έχει προ πολλού παρέλθει (η προθεσμία ήταν έως τις 9 Ιανουαρίου 2013), καθώς η πρώτη δημοσιοποίηση έγινε γύρω στις 20 Δεκεμβρίου 2012. Δεν γνωρίζω με ποιους τρόπους έγινε η δημοσιοποίηση αυτού του τόσο σημαντικού θέματος (βλ. άρθρο 186 του "Καλλικράτη") και αν ήταν αντίστοιχη με αυτή άλλων θεμάτων που κατά καιρούς δίνονται στη δημοσιότητα. Δεν γνωρίζω αν δόθηκε αρκετός χρόνος για διαβούλευση (καθώς φαίνεται ότι δόθηκαν μόλις 20 μέρες και μάλιστα σε περίοδο εορτών) και, γενικώς, αν δόθηκε η αρμόζουσα βαρύτητα στη συμμετοχή του κοινού, των φορέων, κλπ., στην κατάλληλη ενημέρωση που θα οδηγούσε σε έκφραση ολοκληρωμένης τους άποψης (μέσω των διαθέσιμων ερωτηματολογίων).

Διάβασα την παρουσίαση του Στρατηγικού Σχεδίου της Περιφέρειάς μας (πατήστε στην επιλογή "Στρατηγικός Σχεδιασμός" που βρίσκεται στο σύνδεσμο: http://www.pvaigaiou.gov.gr/web/guest/publicity) και, μεταξύ άλλων, παρατηρώ τα εξής:

α)  Είναι γνωστό ότι από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου έχουν εκπονηθεί εκατοντάδες ΕΡΓΑΣΙΕΣ που αφορούν τα νησιά μας (από καθηγητές, ερευνητές, φοιτητές), οι οποίες έχουν βασιστεί σε επιτόπια έρευνα και αρκετές από αυτές έχουν δημοσιευτεί σε ΔΙΕΘΝΗ έγκριτα επιστημονικά περιοδικά και βιβλία (π.χ. κάποιες έρευνες είναι άμεσα διαθέσιμες στο διαδίκτυο, π.χ. Εργαστήριο Τοπικής & Νησιωτικής Ανάπτυξης - http://www.aegean.gr/lid/Default.htm). Σε κάθε εργασία υπάρχουν συγκεκριμένα αποτελέσματα και προτείνονται συγκεκριμένες λύσεις. Παρόλα αυτά στο κείμενο του Στρατηγικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου δεν υπάρχει ΚΑΜΙΑ βιβλιογραφική αναφορά σε αυτές (με ό,τι αυτό σημαίνει…). Έτσι ο μοναδικός αυτός πλούτος που διαθέτουμε, παραδόξως παραμένει αναξιοποίητος.

β) Η βιβλιογραφία που χρησιμοποιήθηκε στο εν λόγω Στρατηγικό Σχέδιο είναι αυτή που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο κάθε τεχνοκράτης γραφείου που αναπαράγει αποτελέσματα και όχι ο ερευνητής πεδίου που διεξάγει επιτόπια έρευνα… Και για το συγκεκριμένο έργο απαιτείται το δεύτερο. Όπως και σε αρκετές περιπτώσεις, απαιτούνται ορισμένες πιο συγκεκριμένες/ εστιασμένες αναφορές σε προβλήματα/ ανάγκες, δυνατότητες, περιορισμούς και ευκαιρίες (αυτές προκύπτουν από τις παραπάνω εργασίες του Πανεπιστημίου Αιγαίου).

γ) Παρόλο που η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου έχει καταρτισμένο και αξιόλογο επιστημονικό προσωπικό (και μια ολόκληρη Διεύθυνση Σχεδιασμού & Ανάπτυξης), παρόλο που υπάρχει εδώ το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για πιο εξειδικευμένα θέματα (με το οποίο η Περιφέρεια έχει υπογράψει πρωτόκολλο «Συναντίληψης και Συνεργασίας»), ο Στρατηγικός Σχεδιασμός έχει εκπονηθεί από ΙΔΙΩΤΙΚΟ γραφείο μελετητών της Κρήτης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται (ποιότητα, κόστος, κλπ), σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία για τον Έλληνα φορολογούμενο και για την ανάπτυξη στην  πατρίδα μας.

δ) Ο Στρατηγικός Σχεδιασμός πρέπει να εκπονείται κάθε 5 χρόνια από τα αρμόδια όργανα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση φαίνεται ότι εκπονήθηκε ΕΚΠΡΟΘΕΣΜΑ, μετά από 3,5 χρόνια… Οπότε μένει μόλις 1,5 χρόνος για την εφαρμογή(;) του…

Ο Στρατηγικός Σχεδιασμός είναι το «Α» και το «Ω» σε κάθε ευνομούμενη και πολιτισμένη κοινωνία που θέλει να έχει μέλλον και τα αρμόδια όργανα της Πολιτείας έχουν χρέος και καθήκον να τον εκτελούν με τον ορθό τρόπο. Πρέπει λοιπόν να μάθουμε να αξιοποιούμε τους δικούς μας πόρους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για να επιτύχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα (που θέλω να πιστεύω ότι πραγματικά είναι η ανάπτυξη και όχι η διαιώνιση της μεταπολιτευτικής πρακτικής).

Σκοπός του Σχεδιασμού αυτού δεν (πρέπει να) είναι απλά η ύπαρξή του σε κάποιο συρτάρι της Περιφέρειας… αλλά η εφαρμογή του, ειδικά σε αυτή τη δύσκολη οικονομική και κοινωνική συγκυρία. Ο κάθε αντιπεριφερειάρχης και κατ’ επέκταση ο κάθε αντιδήμαρχος πρέπει να ακολουθεί συγκεκριμένη μεθοδολογία για την επίτευξη των επί μέρους στόχων. Αυτό σημαίνει καταμερισμό αρμοδιοτήτων και έλεγχο απόδοσης/ αποτελεσμάτων ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Θεωρώ ότι κάθε χρόνο, ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης και ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, θα πρέπει να δημοσιοποιούν τα αναλυτικά πεπραγμένα τους (που θα αφορούν τον τομέα τους) στο ευρύτερο κοινό, βάσει του στρατηγικού σχεδιασμού (και όχι βάσει γενικόλογων και αφηρημένων τηλεοπτικών εξαγγελιών και προσωπικών τοποθετήσεων). Απαιτείται βούληση, οργάνωση και συντονισμός.

Την επόμενη φορά λοιπόν, θα πρέπει οι υπεύθυνοι της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και τα στελέχη της Διεύθυνσης Σχεδιασμού και Ανάπτυξης να λάβουν εγκαίρως υπόψη τα παραπάνω και να προγραμματίσουν τις ενέργειές τους από τώρα για τον επόμενο Σχεδιασμό που πρέπει να κατατεθεί σε ενάμιση χρόνο περίπου (τέλος του 2014). Στη συνέχεια, οι αιρετοί θα πρέπει εξ' αρχής να οργανώσουν τους τρόπους/ μεθόδους επίτευξης των παραπάνω στόχων με τη βοήθεια των (πιο) κατάλληλων επιστημονικών συμβούλων.

"Fauna in La Mancha", Vladimir Kush

Δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν γίνονταν κάτι τέτοιο… αλλά από αύριο κάτι πρέπει να αλλάξει...


ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί ότι ο σκελετός του κατατιθέμενου Σχεδίου Ανάπτυξης της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου βασίζεται σε ανάπτυξη ήπιας μορφής, προβλέποντας συνδυαστική αξιοποίηση των δυνατοτήτων και ευκαιριών της γεωργίας-κτηνοτροφίας, βιοτεχνίας, ενέργειας και τουρισμού και όχι στην μεγάλης κλίμακας βιομηχανική ανάπτυξη (π.χ. μαζική εγκατάσταση αιολικών πάρκων) που λάνσαρε η πλειοψηφία των περιφερειακών συμβούλων. Με άλλα λόγια, η λογική του υπάρχοντος σχεδιασμού δεν συνάδει με τις θέσεις και τις (αυθαίρετες;) αποφάσεις των αιρετών συμβούλων της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, οι οποίες θα πρέπει να εναρμονιστούν με αυτές των επιστημόνων.

Σάββατο 2 Φεβρουαρίου 2013

Επένδυση μαζικής εγκατάστασης ανεμογεννητριών: τα παράδοξα της αυτοδιοίκησης και μια έρευνα κοινής γνώμης

Το Περιφερειακό Συμβούλιο και η στάση της Αυτοδιοίκησης

Για την επένδυση μαζικής εγκατάστασης ανεμογεννητριών στη Δυτική Λέσβο, τη Χίο και Λήμνο (επένδυση ΡΟΚΑ-Iberdrola) υπάρχουν αρνητικές τεκμηριωμένες εισηγήσεις από τις εξής αρμόδιες υπηρεσίες και επιστημονικούς φορείς: Επιτροπή ΠΕΧΩΠ Λέσβου, Τμήματα Γεωγραφίας & Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου (επιστήμονες του Πανεπιστημίου Αιγαίου έχουν εκπονήσει δύο ολοκληρωμένες μελέτες για το έργο), Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, Διεύθυνση Δασών Λέσβου, Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους, Αρχαιολογική Υπηρεσία, Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας - Β. Αιγαίου. Τις εισηγήσεις αυτές μπορείτε να τις δείτε εδώ:
http://www.pvaigaiou.gov.gr/web/guest/publicity/windfarms.

Πριν λίγο καιρό, στις 30 Οκτωβρίου 2012, το Περιφερειακό Συμβούλιο συνεδρίασε με πρώτο θέμα: Γνωμοδότηση επί Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του Έργου: «Αιολικό Σύστημα Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ), συνολικής Ισχύος 706ΜW, στις νήσους Λήμνο, Λέσβο και Χίο και Ηλεκτρική Διασύνδεση τους στο Ηπειρωτικό Σύστημα». 25 Περιφερειακοί Σύμβουλοι γνωμοδότησαν θετικά και μόλις 6 ήταν αυτοί που γνωμοδότησαν αρνητικά, ενώ υπήρχαν και 10 απόντες. Στη συνεδρίαση αυτή συνέβησαν τρία παράδοξα.

1ο Παράδοξο: Για τη γνωμοδότηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου με απόφαση του ίδιου του Περιφερειάρχη (υπ' αριθμ. 5368/17-05-2012) συγκροτήθηκε μια επιτροπή 6 ατόμων (με την ονομασία Eπιτροπή ΠΕΧΩΠ) αποτελούμενη από διάφορους επιστήμονες σχετικών αντικειμένων, οι οποίοι προέρχονταν από υπηρεσίες της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου. Η επιτροπή αυτή, αφού εξέτασε και τους 11 τόμους της μελέτης, γνωμοδότησε ΟΜΟΦΩΝΑ ΑΡΝΗΤΙΚΑ για την επένδυση και η απόφασή της έχει αναρτηθεί στον παραπάνω σύνδεσμο. Η Περιφέρεια αγνόησε την απόφαση της επιτροπής (που όρισε η ίδια) και περιέργως ΔΕΝ κάλεσε κανένα από τα μέλη της επιτροπής για να εισηγηθούν στο συμβούλιο (διότι η εισήγησή τους θα ήταν αρνητική), παρά κάλεσε έναν χημικό (δηλαδή επιστήμονα με μη σχετικό –για την περίπτωση-- αντικείμενο), ο οποίος ταυτοχρόνως είναι και δημοτικός σύμβουλος (έχοντας λάβει πολιτική θέση υπέρ της συγκεκριμένης επένδυσης) για να εισηγηθεί …θετικά, κάτι που έκανε, αναφερόμενος, όμως, σε αρκετές «ελλείψεις» της ΜΠΕ και με επιφυλάξεις, οι οποίες για πολλούς ειδικούς αποτελούν λόγους αρνητικής γνωμοδότησης...

2ο Παράδοξο: Ως προς το θέμα της διασύνδεσης, το διάστημα των αυτοδιοικητικών συνεδριάσεων και αποφάσεων δεν είχε κατατεθεί καμία ολοκληρωμένη μελέτη διασύνδεσης (για να μπορεί να υπάρξει αποτίμησή της και, κατ' επέκταση, θετική γνωμοδότηση), κάτι που αναφέρθηκε ως μείζον θέμα και πρόβλημα σε ΟΛΕΣ τις γνωμοδοτήσεις των υπηρεσιών του Βορείου Αιγαίου. Παρά ταύτα, ο εισηγητής (που, επαναλαμβάνω, περιέργως αντικατέστησε τον εισηγητή της αρμόδιας Επιτροπής ΠΕΧΩΠ μετά τη δημοσιοποίηση της απόφασής της) προχώρησε σε ...θετική γνωμοδότηση για κάτι που δεν είχε κατατεθεί(!) και η πλειοψηφία των συμβούλων, στη συνέχεια, απροβλημάτιστη από το γεγονός αυτό, ενέκρινε και υποστήριξε τη θετική αυτή γνωμοδότηση με μακρόσυρτες γενικόλογες τοποθετήσεις.

3ο Παράδοξο: Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου (με το οποίο η Περιφέρεια Β. Αιγαίου έχει υπογράψει το «Πρωτόκολλο Συναντίληψης και Συνεργασίας») ή έστω κάποιος από τους πολλούς εμπλεκόμενους φορείς που έχουν εκφράσει τις ενστάσεις τους ως προς την επένδυση (η οποία είναι ζήτημα της καθ' ύλη αρμοδιότητάς τους)  γνωμοδοτώντας αρνητικά, ΔΕΝ κλήθηκαν στη συνάντηση για να κάνουν τον επιστημονικό αντίλογο, ή καλύτερα, για να εκφέρουν τον απαραίτητο επιστημονικό λόγο. Έτσι ο λόγος ήταν μόνο πολιτικός. Ένας πολιτικός διάλογος για μια Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων… δηλαδή για ένα επιστημονικό θέμα! 

Τα παραπάνω γεγονότα δεν φαίνεται να προβλημάτισαν κανέναν από τους 25 συμβούλους που εκπροσωπούν τους πολίτες και που ψήφισαν θετικά. Προβλημάτισαν όμως αρκετούς πολίτες...

Περισσότερα για τους χειρισμούς της τοπικής αυτοδιοίκησης γύρω από το θέμα:
http://lesvos-activism.blogspot.gr/2012/07/blog-post_20.html

Ένα κατατοπιστικό φυλλάδιο πρωτοβουλίας πολιτών: http://www.voreioaigaiosos.gr/wp-content/uploads/2013/02/eresos1.pdf


Άποψη τοπίου της Δυτικής Λέσβου

Τα αποτελέσματα μιας σχετικής έρευνας κοινής γνώμης

Το Νοέμβριο 2012 διεξήχθη από εκπαιδευτικούς του ΕΠΑΛ Καλλονής μια έρευνα γνώμης για την εν λόγω επένδυση στην οποία έλαβαν μέρος 256 άτομα και μόλις δημοσιοποιήθηκαν τα αποτελέσματά της. Από την έρευνα (που αποτελεί μια αξιόλογη πρωτοβουλία), στην οποία αποτυπώνονται τάσεις της τοπικής κοινωνίας, προκύπτουν τα εξής:

Η πλειονότητα των συμμετεχόντων αναγνωρίζει την αξία των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και ότι η προκείμενη επένδυση πρέπει να υλοποιηθεί με σεβασμό στο περιβάλλον, αλλά πιστεύει ότι ΔΕΝ υπάρχουν περιβαλλοντικά οφέλη για το νησί από αυτή, αν και θεωρεί πως θα υπάρχουν τέτοια οφέλη για τον πλανήτη.

Η πλειονότητα των συμμετεχόντων πιστεύει, πάνω απ’ όλα, ότι θα υπάρχει κακοποίηση τοπίου, ότι τα ανταποδοτικά είναι μικρά και ότι η ενεργειακή σύνδεση ενός ολόκληρου νησιού θα εξαρτάται από τη βούληση μιας ιδιωτικής εταιρείας με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Επίσης, πιστεύει ότι από την επένδυση θα κινδυνεύσουν τα μεταναστευτικά και ενδημικά πτηνά και ο φυσικός πλούτος (Απολιθωμένο Δάσος, περιοχές Natura), ότι θα δημιουργηθούν προβλήματα στους κτηνοτρόφους, ότι θα δημιουργηθεί ενοχλητικός θόρυβος από τη λειτουργία των ανεμογεννητριών και ότι θα πληγεί ο τουρισμός. Οι συμμετέχοντες εκτιμάνε ότι θα δημιουργηθούν προσωρινές θέσεις εργασίας, αλλά δεν θα είναι μόνιμες. [Ωστόσο, νομίζω, δεν προβλέφθηκε η μέτρηση της γνώμης του αν οι συμμετέχοντες θεωρούν τις θέσεις εργασίας λίγες ή πολλές και το αν θεωρούν ότι η επένδυση θα οδηγήσει στην κατάργηση άλλων εποχιακών θέσεων εργασίας...]. Οι περισσότεροι διαφωνούν για το ότι θα υπάρξει οικονομική ανάπτυξη στο νησί, διαφωνούν για το ότι θα υπάρξει μείωση των λογαριασμών της ΔΕΗ, όπως και για το ότι θα είμαστε ενεργειακά ανεξάρτητοι.

Οι συμμετέχοντες στην έρευνα δήλωσαν ότι παρόλο που εκείνοι ήταν ενημερωμένοι για το έργο, η διαβούλευση δεν ήταν (καθόλου) καλά οργανωμένη και ότι οι αποφάσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης στο θέμα αυτό δεν τους εκφράζουν καθόλου. Επίσης δήλωσαν ότι η εταιρεία δεν έκανε την κατάλληλη προετοιμασία για την εγκατάσταση του έργου. Έτσι ένα σημαντικό ποσοστό τους πιστεύει ότι το έργο αυτό δεν πρέπει καθόλου να υλοποιηθεί… Εν γένει, όπως προκύπτει από αυτή την έρευνα, η κοινή γνώμη είναι ΚΑΤΑ της επένδυσης ΡΟΚΑ-Iberdrola.

Να σημειωθεί ότι στα μειονεκτήματα της επένδυσης όπως παρουσιάστηκαν στο ερωτηματολόγιο (όπου παρουσιάστηκαν τόσο τα μειονεκτήματα όσο και τα πλεονεκτήματα, όπως προκύπτουν από μελέτες και εισηγήσεις), θεωρώ ότι θα μπορούσε να είχε συμπεριληφθεί ξεχωριστά η γνώμη του κοινού για την επίδραση της επένδυσης στο Απολιθωμένο Δάσος και στα απολιθώματα (γεωλογικός πλούτος περιοχής), για την επίδρασή της στις θέσεις εργασίας στον κλάδο των υπηρεσιών εστίασης και αναψυχής, την επίδρασή της στα φαινόμενα διάβρωσης, την επίδρασή της σε αρχαιολογικές θέσεις, την (έλλειψη πρόβλεψης για) αποκατάσταση τοπίου, την επίδρασή της σε άλλες προοπτικές ανάπτυξης, την επίδρασή της σε γη υψηλής παραγωγικότητας, όπως αυτά έχουν επισημανθεί από μελέτες επιστημόνων και εισηγήσεις των αρμοδίων φορέων. Στην περίπτωση αυτή εκτιμώ ότι τα αποτελέσματα θα ήταν ακόμα πιο δυσμενή για την επένδυση…

Ολόκληρη η έρευνα όπως δημοσιεύτηκε στο διαδίκτυο:
http://www.lesvosnews.net/articles/news-categories/perivallon/ereyna-epal-kallonis-gia-tis-anemogenitries-72-pisteyei-pos-tha

Ανακεφαλαιώνοντας, για τους συμμετέχοντες της εν λόγω έρευνας, όπως και για αρκετούς συλλόγους, σωματεία και άλλες συλλογικότητες του τόπου που έχουν καταθέσει σχετικά υπομνήματα, οι αρνητικές επιπτώσεις μιας τέτοιας επένδυσης θα είναι πολύ περισσότερες από τις θετικές και θα αποβούν σε βάρος του τοπίου, της ζωής και της ανάπτυξης του τόπου. Στην ίδια άποψη-πόρισμα καταλήγουν τόσο οι αρμόδιες υπηρεσίες όσο και οι επιστημονικοί φορείς, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, αλλά και ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Οι μόνοι που φαίνεται να συμφωνούν με το να γίνει αυτό το έργο είναι φυσικά η εταιρεία που το έχει αναλάβει και συγκεκριμένα πρόσωπα/ νοοτροπίες της τοπικής αυτοδιοίκησης (πλην Δήμου Λήμνου). Τα συμπεράσματα δικά σας…

Προτεινόμενες λύσεις

- Μικρές μονάδες αιολικής ενέργειας στην κλίμακα του περιβάλλοντος χώρου, που θα χωροθετούνται ορθά και θα ενσωματώνονται αρμονικά στο τοπίο.
- Τα οφέλη προς τον τοπικό πληθυσμό θα πρέπει να απευθύνονται στο σύνολό του και να είναι ικανοποιητικώς ανταποδοτικά, αειφόρα και μακροπρόθεσμα (όχι απαραίτητα μόνο οικονομικά), καθώς το τοπίο αποτελεί κοινό αγαθό και πόρο.
- Διερεύνηση εγκατάστασης Α/Π σε έρημα νησιά (ή σε περιοχές με χαμηλή πυκνότητα πληθυσμού) ή εγκατάστασης υπεράκτιων αιολικών πάρκων σε θαλάσσιες περιοχές ή ακόμα και διερεύνηση εκμετάλλευσης του ενεργειακού δυναμικού των κυμάτων (κυματογεννήτριες).
- Ο καλύτερος τρόπος για τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων από την κατανάλωση καυσίμων στην ατμόσφαιρα είναι η εξοικονόμηση ενέργειας, πράγμα που απαιτεί και την ανάλογη διαμόρφωση πολιτικής.
- Απαιτείται μια ολοκληρωμένη στρατηγική διαχείρισης των ενεργειακών πόρων κάθε τόπου, η οποία θα λαμβάνει υπόψη και θα εξαντλεί όλες τις δυνατότητες εκμετάλλευσης των σύγχρονων μορφών ενέργειας.
- Λήψη κοινής απόφασης για ενιαίο στρατηγικό μοντέλο ανάπτυξης του τόπου και συντονισμένη εφαρμογή του.
- Τα ελληνικά νησιά διαθέτουν και άλλες, ιδιαίτερα αξιοποιήσιμες και φιλικές προς το περιβάλλον, μορφές ενέργειας, όπως η γεωθερμική, η ηλιακή, η υδροηλεκτρική και η βιομάζα, οι οποίες και θα μπορούσαν συνδυαστικά να αξιοποιηθούν για την παραγωγή ενέργειας.
Ένα καλό παράδειγμα συνδυαστικής αξιοποίησης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (μετά από εφαρμογή σχετικής μελέτης του ΙΓΜΕ) σε δημόσια έκταση που ίσως αξίζει να διερευνηθεί για την περίπτωσή μας είναι αυτό της Φλώρινας, που θα βρείτε εδώ: http://www.kala-nea.gr/archives/38761
Περιπτώσεις καλών πρακτικών αξιοποίησης ΑΠΕ, υπάρχουν πολλές, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά και εκτός... Eίναι στην ευχέρεια αλλά και Καθήκον των υπευθύνων να τις διερευνήσουν και να τις αποτιμήσουν σωστά.

Περισσότερα ως προς την αναπτυξιακή κατεύθυνση του τόπου:
http://lesvos-activism.blogspot.gr/2012/10/blog-post.html